torsdag 16. desember 2010

Juleblogg


No er vi inne i den mest hektiske julestrida. Mange er slitne, for både dagene og nettene blir for korte. I tillegg er det kaldt og mørkt, noe som ikke bidrar til overskudd.
Måneden desember har navnet sitt etter det latinske tallet decem, som betyr ti. "Måneden var den tiende i den eldre romerske kalender. Vårt gamle navn på måneden er Christmåned eller Sotmåned.

12. desember er Lussi langnatt.  Juleperioden begynner denne kvelden. Tresking og spinning skulle være ferdig, og de andre juleforberedelsene skulle være godt i gang. Lussi viser seg, en kvinnelig vette med vanvittig temperament. Hun er heslig med et fordreid ansikt. Foreldre har nok av og til brukt henne som skremsel overfor ungene om de ikke var "snille." 13. desember er Luciemesse, en minnedag for Sta. Lucia fra Sicilia. Tradisjonen kom hit til lands på 1700-tallet. Denne natten var en av årets farligste, og levende lys skulle jage vekk de siste rester av ondskap. Tradisjonen er at barna kler seg i kvidt, har en lyskrans på hodet, synger, og serverer lussekatter.
Her på skolen hadde vi en Luciaprosesjon også i år. Sang, lys, elever i kvite klær og servering av Lussekatter er stemningsskapende i en travel hverdag. I matfri var det korsang i kantina.
Vi nærmer oss jul. 22 desember. Da har sola sin minste middagshøyde, og dagen blir den korteste i hele året. Primstaven kan være merket med ei sol. Det er farlige tider, og alle vernemidler brukes for å holde ondskapen borte.
Nå begynner julefreden, som skal vare tre uker.
Julaften er en minnedag for Jesu fødsel. Julemiddagen begynte vanligvis kl tre. Før det var det bading. Først badet far, så kona, ungene og tjenerne om de hadde noen, alle brukte samme vannet. Etter vår hygieniske standard høres dette helt uakseptabelt ut.
Skikken med å vaske og lage mye god mat var et ønske om at den overfloden de hadde i jula skulle de ha i lang tid framover.
Julaften var også ei farlig natt, så julelysene skulle brenne hele natten. Fram til 1800-tallet lå folk sammen i halm på stuegulvet tre netter framover.
Det var mye tro og overtro i mange av disse juletradisjonene, og noen av de lever fortsatt.
I år blir det fisk?
En er ikke glad i dyr om en ikke er glad i grisen (Fritt etter Prøysen)

Og  hva spiste de under julehøytiden? Spiste alle det samme? Både regionale og sosiale skiller satte sitt preg på hva slags mat som ble fortært. Det var forskjell på by og land,  på Jørgen Hattemaker og kong Salomo.
Alle på Østlandet hadde ikke en gris å fortære. På Elverum i  1860-årene hadde de lutefisk til jul, mens de bedrestilte hadde medisterkaker og ribbe. Andre steder i landet spiste de risgrøt og noen steder bare byggrøt.
Men uansett så spiste de det beste som de hadde. De spiste den feteste  kjøttmaten og den fineste fisken, og den kostbare melkematen ,men den julematen som "alle " ville ha var lefser i alle fasonger. Lefsene var høytidsmat, og ble brukt til alle slags måltider.med ost, kjøtt og  smør.
Flattbrød ble laget på høsten, og lå klar til å fortæres når som helst.
Og så kom kaffen, og den må ha forandret tilværelsen for mange, selv om det skjedde gradvis. 1. juledags -. drammen ble erstattet med kaffe og småkaker, men ølbrygging til jul besto, så ølstaupet ble fortsatt sendt rundt bordet før og etter måltidet.
Så til jul spiser vi vår julemat, og tenker kanskje at det er lange sterke juletradisjoner rundt  den maten vi spiser.
Men i boka Mat og måltider av Henry Notaker sier forfatteren at forestillingen om julematen som tradisjon er ny, at vi nærmest skaper den selv fordi det styrker vår identitet. Så knyttes skikker til fellesmåltider, til  spesielle samfunn, til familie og regioner.
Notaker skriver også at forestillingen om tradisjon forsterkes i jula. Bondesamfunnet var nødvendigvis ikke opptatt av tradisjoner, men de hadde respekt for fedrearven, sier Henry Notaker, og de hadde et skarpt blikk på hva som var nytt og godt og fint.
Og så skulle festmaten by på det beste huset hadde .

Vi ønsker dere alle en god jul og et godt nytt år!

Eli og Hallgjerd

mandag 13. desember 2010

"STOCKHOLM" fra novellesamlingen Surrogater

ved hallgjerd

Forfatter Bjarte Breiteig startet  sin karriere ved å studere fysikk i 2 år på NTNU.
Han hoppet av studiene, og valgte en helt annen kurs. Det ble litteraturkunnskap og Skrivekunstakademiet i Hordaland i stedet.
Han er en kritikkerrost novelleforfatter, og har gitt ut novellesamlingene Fantomsmerter, 1998, Surrogater, 2000, og Folk har begynt å banke på, 2006. Han mottok Anders Jahres pris for yngre kunstnere i 2004.
Han sier selv at han vil skrive knapt, ikke jålete. "Det er i møtet mellom menneskene ting skjer, eller ikke skjer."
I novellen Stockholm møter vi en ung mann. Lenge kan leseren tro han bor i Stockholm. Det er slutt med kjæresten, han er ensom, og han mistrives i den store, kalde leiligheten. Mora hans ringer, det er jul, og hun tror han er med hjem til kjærestens foreldre.

Han går inn på internett, og chatter med ei jente som heter Betty. Jenta han chatter med lever også på en løgn, og sier hun har et lite barn.
De to er ofte på nettet, og Betty skriver om drømmer og fantasier med ham. De møtes, for det viser seg at de bor i samme by, langt fra Stockholm.
Hva skjer i fortsettelsen med disse to?
Novellen Stockholm handler om livet, kjærlighet, sorg, savn, ensomhet, smerte, løgn.

Novellen anbefales. Vi har alle novellesamlingene hans.

fredag 10. desember 2010


ved Eli

"Hjem til jul" er tittelen på en av novellene som står i en novellesamling med samme navn. Forfatteren  er Laila Stien  og  boka er utgitt i år, 2010.
Laila Stien regnes i dag som en av Norges beste novelleforfattere, og hun har vunnet en rekke priser. Fra Aschehougprisen  i år 2000,  Språklig samling litteraturpris i 1992, Kritikerprisen 1993 og Havmannprisen i 1999.
Hun skriver usentimetalt og presist.


Hun  løfter fram ordene, og så skaper hun små og store fortellinger som får oss til å se og gjenkjenne livene våre. Det er nydelig og overraskene, og også morsomt.
Det er de litt usynlige kvinnene hun skriver om. Om hverdagshendelser, om venninneturer og studiesirkler. Hun skriver om store tenåringsbarn som fortsatt er avhengig av mor, om eksmann som legger seg syk, og derfor ikke kommer til syden denne jula.Så setter hun fortellingene sammen på en måte som gjør at selv den enkleste historien blir viktig, og har sin betydning.





.