mandag 7. november 2016

Nærmere kommer vi ikke av Monika Steinholm

Dette er en frittstående fortsettelse av boka "Fuck verden" som kom i 2015. Handlingen er lagt til Nord-Norge. Der bor Jens sammen med familien sin. Han har nettopp får sommerferie, og han har noe viktig å fortelle foreldrene sine. Ferie på hjemplassen suger ettersom bestekompisen har fått kjærest, og Jens føler seg til overs. Han setter seg på motorsykkelen, og kjører 16 mil til Finnsnes der onkelen og samboeren bor. Her får han seg jobb på et tivoli. En natt treffer han Edor, en gutt som gjerne vil ha skyss med ham.
- "Hvor mye skal du ha for å kjøre meg noen kilometer?" Han ser dønn seriøs ut.
- "Jeg har bare en hjelm."
- "Det gjør ikke noe. Jeg kan kjøre uten." På noen sekunder rekker jeg å tenke gjennom å miste lappen, feite bøter, hjerneskade, et par år i fengsel. Jeg kan ikke gjøre det, tenker jeg, men så står han der med de gulbrune øynene sine under det litt for lange håret og ser bedende på meg. Hjelpeløs. (s.58-59)
Det er det glade vanvidd å kjøre uten hjelm, men likevel tar han med seg Edor. Han blir mildt sagt overrasket når gutten sier hvor han vil de skal kjøre.

Dette er en viktig og flott bok som jeg håper flest mulig elever skal lese. Den handler bl.a. om vennskap og det å være modig. Men først og fremst er dette en rørende og flott kjærlighetshistorie, om hvor godt, men også om hvor vondt det kan være å elske noen.


Av Solfrid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar